Οικογένεια και γάμος ή γάμος και οικογένεια, δύο έννοιες αλληλένδετες και με πολύ μεγάλη σημασία για τον Χριστιανισμό και την ορθόδοξη εκκλησία. Η σημαντικότητα των δύο αυτών εννοιών φανερώνεται μέσα σε ολόκληρη την ιερά παράδοση με ειδικές μνείες από τους πατέρες μας. Σύμφωνα λοιπόν με τους πατέρες η οικογένεια, ή όπως αλλιώς καλείται η μικρή εκκλησία, έχει ως σκοπό να συναχθεί με την μεγάλη εκκλησία. Να καλλιεργήσει και να αποκτήσει όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά της μεγάλης εκκλησίας , να αποκτήσει ενότητα, αγιότητα, καθολικότητα και αποστολικότητα γνωρίσματα τα οποία θα την βοηθήσουν να εξελιχθεί και να δυναμώσει ώστε να κατοικήσει μέσα σ ’αυτήν η Αγία Τριάδα και να ανθίσει η αγάπη. Γι’ αυτό και ο γάμος καλείται «μυστήριο αγάπης».
Για να αναπτυχθεί και να εξελιχθεί και εν γένει να καρποφορήσει η αγάπη μέσα στον γάμο και την οικογένεια χρειάζεται ένας διαρκής αγώνας αντιμετώπισης όλων των προβλημάτων που θα προκύψουν στην καθημερινότητα. Σ΄ αυτό το σημείο θα πρέπει να επισημάνουμε ότι οικογένεια καλείται ο άνδρας και η γυναίκα που θα ενωθούν δια του μυστηρίου του γάμου, είτε αποκτήσουν παιδί είτε όχι.
Καθώς λοιπόν ο χρόνος κυλάει και οι εποχές αλλάζουν και εξελίσσονται, μαζί τους εξελίσσονται και οι άνθρωποι και οι σχέσεις μεταξύ τους. Η εκκλησία μας παρατηρεί ότι στη σύγχρονη εποχή ένα σημαντικό πρόβλημα των ανθρώπων είναι πως αρκετοί δεν έχουν μια σαφή εικόνα για το πώς θέλουν να ζήσουν ή να διαχειριστούν τον γάμο τους και τις υποχρεώσεις του. Αυτό δεν σημαίνει ότι οι δύο σύζυγοι δεν προσπαθούν διαρκώς να βρουν λύσεις και να οριοθετήσουν τις σχέσεις μέσα στην οικογένεια. Κι εδώ έγκειται ένα ακόμη σοβαρό ζήτημα η απογοήτευση που προκύπτει από την απόσταση της επιθυμίας με την πραγματικότητα.
Ποία είναι όμως τα κυριότερα προβλήματα που βλέπει η εκκλησία στη σύγχρονη οικογένεια?
Ο σύγχρονος τρόπος ζωής. Όπου τα σημερινά προβλήματα βρίσκονται σε μία σχέση αιτίας και αποτελέσματος με τη σημερινή δομή της κοινωνίας. Η σημερινή κοινωνία παρέχει κάθε είδους αγαθό στον άνθρωπο προσφέροντας του όλες εκείνες τις ανέσεις που χρειάζεται παράλληλα όμως γίνεται πρόξενος δυσκολιών και πολλών προβλημάτων.
Η έλλειψη διαλόγου και επικοινωνίας. Οι σημερινοί άνθρωποι παρατηρείται πως ενώ διαθέτουν τα πάντα και σε κοινωνικό και σε μορφωτικό επίπεδο έχουν ξεχάσει να ακούνε και να μιλάνε, σε ουσιαστικό επίπεδο, με τον σύντροφό τους, τα παιδία τους, τους γονείς τους, κ.λ.π. δυσκολεύοντας έτσι την επίλυση ή την επικοινωνία κάθε προβλήματος. Οδηγώντας τους συζύγους σε ένα πραγματικό διαζύγιο εφόσον έχει προηγηθεί η απόσταση και απομάκρυνση των συζύγων .
Η ψυχολογική προσαρμογή του ζευγαριού. Τι σημαίνει όμως αυτό; αυτό σημαίνει ότι οι δύο σύζυγοι μέχρι τον γάμο είχαν μάθει να λειτουργούν ως ξεχωριστές μονάδες με τα ελαττώματα και τα προτερήματα τους. Μετά τον γάμο οι σύζυγοι καλούνται, να γνωρίσουν, να κατανοήσουν και τέλος να αποδεχτούν ο ένας τον άλλον ώστε να δημιουργήσουν μια σωστή και με γερά θεμέλια οικογένεια. Γι΄ αυτό τον λόγο οφείλουν ο ένας να ενημερώσει των άλλων σύζυγο για το ποίες είναι οι συνήθειες τους, τι τους αρέσει και τι όχι, με τι εκνευρίζονται και τι τους ευχαριστεί. Κυρίως θα πρέπει να καταλάβουν ότι δεν είναι απαραίτητη η απόλυτη ταύτιση στις απόψεις ή τις συμπεριφορές τους, και ότι ο καθένας θα μπορεί να έχει τον δικό του ζωτικό χώρο και χρόνο ο ένας από τον άλλον ώστε να μπορέσουν να προσαρμοστούν και να ταιριάξουν ο ένας σαν ταίρι του άλλου.
Ζητήματα οικονομικής και νομικής φύσης. Το οικονομικό είναι ένα θέμα που απασχολούσε και προβλημάτιζε τα ζευγάρια σε όλες τις εποχές, κυρίως όμως στη σημερινή, τόσο πριν από τον γάμο , (τι προίκα θα δοθεί, σε τι ύψος θα κυμανθεί το δάνειο για την αγορά του σπιτιού, τα έξοδα του γάμου κ.τ.λ.) όσο και μετά τον γάμο, (αν θα δουλεύουν και οι δύο σύζυγοι, σε τι δραστηριότητες και φροντιστήρια θα πάνε τα παιδία τους κ.τ.λ.). Όπως είναι φυσικό όλα αυτά οδηγούν στα νομικά ζητήματα, από ένα προγαμιαίο συμβόλαιο μέχρι την περίπτωση ενός διαζυγίου. Όλα αυτά συμβαίνουν γιατί υπάρχει διάχυτη στην ατμόσφαιρα η άρνηση της ισοβιότητας του γάμου. Παντρευόμαστε κι στο πίσω μέρος του μυαλού μας έχουμε το ενδεχόμενο να χωρίσουμε γι αυτό και παίρνουμε μέτρα από νωρίς για να μην βρεθούμε προ εκπλήξεων.
Η οργάνωση της ζωής του σπιτιού. Για να μπορέσουν οι σύζυγοι να οργανώσουν σωστά το σπιτικό τους θα πρέπει πρώτιστος ν α ξεφύγουν από τα στερεότυπα ¨αυτές είναι γυναικείες κι αυτές αντρικές δουλείες¨ και να βοηθούν και οι δύο στην οργάνωση και την τάξη χωρίς να ρίχνουν τα βάρη ο ένας στην πλάτη του άλλου. Γι΄ αυτό είναι πολύ σημαντικός ο διάλογος και η επικοινωνία ανάμεσα στους δύο συζύγους.
Αυτά είναι μερικά από τα πολλά προβλήματα που εντοπίζει η εκκλησιά μας στα σύγχρονα ζευγάρια. Προβλήματα που άλλοτε μπορούν να ξεπεραστούν και άλλοτε να προκαλέσουν την οριστική ρήξη στο ζεύγος. Εδώ έρχεται η εκκλησία μας σαν μεγάλη οικογένεια να βοηθήσει και να στηρίξει τη μικρή εκκλησία μέσα από την κατήχηση και την ποιμαντική της δράση να της δείξει το δρόμο προς την αγάπη, την ηρεμία και την ευημερία. Ένας δρόμος που περνάει μέσα από την μεγάλη οικογένεια την εκκλησία μας.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Σταυρόπουλος Μ. Α. (2008). Ποιμαντική Γάμου και Οικογένεια. Αθήνα: Εκδόσεις Αρμός.
Pruet, K., & Pruet, M. Kl. (2013). Δύο γονείς για την ανατροφή του παιδιού.[Επιμέλεια. Γεωργιάδου Μ., Παπουτσάκη Κ., Καλαποθαράκος Δ.], Έκδοση: ΓΟΝ.ΙΣ.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ 1 .Σύμφωνα με το ΓΡΑΦΕΙΟ ΓΑΜΩΝ Α΄της ΓΕΝΙΚΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΜΕΡΙΜΝΑΣ της ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΗΣ ΑΘΗΝΩΝ
το 2012 ΤΕΛΕΣΤΗΚΑΝ στην ΑΘΗΝΑ 2373 ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΟΙ ΓΑΜΟΙ και ΕΚΔΟΘΗΚΑΝ 1726 ΔΙΑΖΥΓΙΑ.
Το 2013 ΤΕΛΕΣΤΗΚΑΝ στην ΑΘΗΝΑ 2.530 ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΟΙ ΓΑΜΟΙ και ΕΚΔΟΘΗΚΑΝ 2.256 ΔΙΑΖΥΓΙΑ.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ 2 . Το άρθρο αυτό "Οικογένεια και Γάμος. Προβλήματα στην οικογένεια και τον γάμο υπό το πρίσμα της Ορθόδοξης Εκκλησίας.."
της Κατερίνας Παπασούλη, Κοινωνική Θεολόγος, Εθελόντρια στο ΓΟΝ.ΙΣ. δημοσιεύεται πρώτη φορά σήμερα 8-8-2014.
Ευχαριστούμε θερμά την εθελόντρια μας για την ευγενική παραχώρηση.